Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

2024/08/02
Deel dit op
KW Copywriting legt uit wat SEO is en waarom het belangrijk is

SEO is een onontbeerlijk onderdeel van mijn werk als copywriter. Maar wat is SEO eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk, ook voor jou en jouw bedrijf?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimalisation. In gewone mensentaal: hoe hoog je scoort voor een bepaald trefwoord (ook wel zoekwoord genoemd) bij een zoekmachine. Hoe hoger je scoort, hoe hoger je staat in de lijst van de zoekresultaten voor dit trefwoord. 
En geloof me, daar wil je hoog op staan. Want de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina! 

Hoe werkt SEO?

Hoe SEO precies werkt, weten we niet tot in de details. Daarom is het ook zo moeilijk om te schrijven voor websites. En zijn er geen garanties. 
We kennen wel enkele principes die je kan toepassen op jouw website en die doe ik hier uit de doeken. 
Hiervoor kijk ik zowel naar de maatregelen die je kan nemen die niets met de tekst te maken hebben als naar wat je kan veranderen aan je teksten. 

Pas je website aan in het kader van SEO

Er zijn enkele maatregelen die je kan nemen die niets met de tekst zelf te maken hebben. Dit zijn onder andere:

  • Optimaliseer jouw website voor mobiele apparaten. Zorg er met andere woorden voor dat jouw website ook goed werkt op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Meer en meer zoekopdrachten gebeuren via deze apparaten. Dit is niet enkel nodig voor de SEO, maar ook voor het gebruiksgemak van je klanten. Want wanneer de website niet goed leesbaar is, zijn ze weg!
  • Verbeter de laadsnelheid van jouw website. Snelle laadtijden zijn cruciaal voor een goede gebruikerservaring en kunnen de rangschikking van je site in zoekmachines beïnvloeden. Werk aan het optimaliseren van afbeeldingen, het verminderen van serverresponstijden en het minimaliseren van onnodige code.
  • Gebruik interne en externe links. Linkbuilding is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. Gebruik interne links om de structuur van je website te verbeteren en externe links om je autoriteit en geloofwaardigheid te vergroten. Uiteraard moeten deze externe links verwijzen naar een webpagina die bijdraagt aan jouw boodschap en geloofwaardigheid. Link dus enkel naar sites die jij zelf goed vindt!

Tips voor een tekst die goed scoort

  • Doe onderzoek naar de meest gebruikte zoekwoorden. Een keyword-onderzoek noemen ze dat ook wel eens. Identificeer relevante zoekwoorden en -zinnen die mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie binnen jouw niche of branche. Of laat dit doen door een copywriter ;-) 
  • Gebruik een zoekwoord niet te veel. Je zou denken dat je beter scoort op een zoekwoord wanneer je dat zoekwoord te pas en te onpas gebruikt in jouw teksten. Niets is echter minder waar! Je wordt zelfs afgestraft wanneer je een woord te veel gebruikt. 
  • Wat is dan te veel? De meeste websites raden aan om een woord maximum 2 à 3 keer te gebruiken per pagina. Je kan wel synoniemen gebruiken of een andere versie van het zelfde woord, bijvoorbeeld het meervoud. Zo kan je afwisselen en op meerdere zoekwoorden tegelijk hoger scoren. 
  • Gebruik zoekwoorden in de paginatitels, meta-beschrijvingen, URL’s en in de inhoud zelf. Maar in de inhoud dus niet te veel! Wat is een meta-beschrijving, vraag je je wellicht af. Wel, de meta-beschrijving is de beschrijving van je website die getoond wordt in de lijst van pagina’s van een zoekmachine. Het is heel belangrijk dat deze beschrijving echt over jouw website gaat en aantrekkelijk is! Dus geen opsomming van zoekwoorden, dat stoot jouw klanten (en ook de zoekmachines) af. 
  • Creëer waardevolle content. Publiceer regelmatig hoogwaardige content die relevant is voor je doelgroep en die antwoorden biedt op hun vragen en behoeften. Dit kan onder meer blogposts, artikelen, video's, infographics, enzovoort omvatten.

Met andere woorden: schrijf voor je klant, niet voor de zoekmachines!

Zie je dit allemaal niet zitten of weet je niet waar je moet beginnen? Contacteer dan een copywriter, zij kunnen je helpen!