Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?
SEO is een onontbeerlijk onderdeel van mijn werk als copywriter. Maar wat is SEO eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk, ook voor jou en jouw bedrijf?
SEO is de afkorting van Search Engine Optimalisation. In gewone mensentaal: hoe hoog je scoort voor een bepaald trefwoord bij een zoekmachine. Hoe hoger je scoort, hoe hoger je staat in de lijst van de zoekresultaten voor dit trefwoord.
En geloof me, daar wil je hoog op staan. Want de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachines maken gebruik van crawlers. Dit zijn een soort robotjes die zonder ophouden informatie zoeken op het internet. Het zijn deze crawlers die bepalen welke websites interessant zijn voor de ingegeven zoekopdracht. Dit bepalen ze op basis van ingewikkelde algoritmes. Deze algoritmes worden continu aangepast en zijn geheim.
Dit betekent dat behalve de ontwikkelaars van deze algoritmes niemand weet waarop websites beoordeeld worden. Daarom is het ook zo moeilijk om te schrijven voor websites. En zijn er geen garanties.
We kennen wel enkele principes en die doe ik hier uit de doeken.
Pas je website aan in het kader van SEO
Er zijn enkele maatregelen die je kan nemen die niets met de tekst zelf te maken hebben. Dit zijn onder andere:
- Zorg ervoor dat jouw website ook goed werkt op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Want meer en meer mensen gebruiken hun mobiele apparaten om zoekmachines te raadplegen. Dit is trouwens niet enkel goed voor de SEO van jouw website, maar ook voor het gebruiksgemak van je klanten. Is jouw website niet goed leesbaar? Dan zijn ze weg, naar de concurrentie.
- Pas jouw website aan zodat hij sneller laadt. Ook dit zorgt voor een goede gebruikerservaring naast een betere rangschikking van je site in zoekmachines. Hoe doe je dit? Optimaliseer de afbeeldingen, verminder de serverresponstijden en minimaliseer onnodige code.
- Gebruik interne en externe links. Met interne links verbeter je de structuur van je website, met externe links vergroot je je geloofwaardigheid. Uiteraard moeten deze externe links verwijzen naar een webpagina die bijdraagt aan jouw boodschap en vakgebied. Link dus enkel naar sites die jij zelf goed vindt!
Tips voor een tekst die goed scoort
- Voer een onderzoek uit naar de meest gebruikte zoekwoorden. Dit wordt ook een keyword-onderzoek genoemd. Dit doe je door relevante zoekwoorden en -zinnen op te sporen die jouw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar informatie binnen jouw vakgebied. (Of laat dit doen door een copywriter ;-))
- Let op met het gebruik van deze zoekwoorden. Vroeger scoorde je beter wanneer je een zoekwoord te pas en te onpas gebruikte, maar dat is niet meer het geval! Nu word je zelfs afgestraft wanneer je een woord te veel gebruikt.
Wat is dan te veel? De meeste websites raden aan om een woord maximum 2 à 3 keer te gebruiken per pagina.
Hoe kan je dit omzeilen? Door synoniemen te gebruiken of een andere vorm van hetzelfde woord, bijvoorbeeld het meervoud. Zo kan je afwisselen en op meerdere zoekwoorden tegelijk hoger scoren. - Waar gebruik je de belangrijkste zoekwoorden het best? In de paginatitels, meta-beschrijvingen, URL’s en in de inhoud zelf. Maar in de inhoud dus niet te veel!
De meta-beschrijving is de beschrijving van je website die getoond wordt in de lijst van pagina’s van een zoekmachine. Het is heel belangrijk dat deze beschrijving echt over jouw website gaat en aantrekkelijk is! Dus geen opsomming van zoekwoorden, dat stoot jouw klanten (en ook de zoekmachines) af. - Creëer waardevolle content. Publiceer regelmatig hoogwaardige content die relevant is voor je doelgroep en die antwoorden biedt op hun vragen en behoeften. Dit kan onder meer blogposts, artikelen, video's, infographics, enzovoort omvatten.
Met andere woorden: schrijf voor je klant, niet voor de zoekmachines!
Zie je dit allemaal niet zitten of weet je niet waar je moet beginnen? Contacteer dan een copywriter, zij kunnen je helpen!