Tools van een auteur: Schrijfprogramma's

2024/04/05
Deel dit op
KW Copywriting Karen Wijns Auteur Schrijfprogramma's blog

Het is tijd voor deel twee van de serie ‘Tools van een auteur’! (*Applaus*) Deze keer: schrijfprogramma’s en hulpmiddelen. 

Ik gebruik 2 verschillende schrijfprogramma’s: Scrivener en Microsoft Word. Daarnaast heb ik ook een ReMarkable die ik gebruik voor het herschrijven van mijn manuscripten, het uitschrijven van verhaallijnen … 

Scrivener

Het programma dat ik het meest gebruik is Scrivener. (Weetje: ook deze blog werd geschreven in Scrivener, net als al mijn andere blogs.)

Scrivener is schrijfsoftware speciaal ontwikkeld voor auteurs, onderzoekers, wetenschappers en andere professionals die grote documenten schrijven. Het is ontwikkeld door Literature and Latte en biedt een breed scala aan functies om het schrijfproces te organiseren en te vereenvoudigen.

Wat ik er het leukste aan vind, is dat je je manuscripten kan verdelen in verschillende delen en dat je elk deel kan verplaatsen naar waar je dat ook maar wilt. Dus zonder te kopiëren en te plakken, zoals dat in Word moet. 

Je hebt ook in één oogopslag een overzicht van je hele manuscript, je moet niet eindeloos scrollen om te weten wat je al geschreven hebt. 

Je kan ook documenten, foto’s … toevoegen aan je manuscript, zelfs een cover als je dat wilt. En je kan het programma aanpassen aan je eigen behoeftes. 

Het nadeel is dat het lang duurt voor je het programma door en door kent. Ik gebruik het nu al zeker 7 jaar en ik gebruik nog niet alle functies. Het zijn er zoveel dat ik ze gewoonweg niet aan uitkan. 

Eigenlijk is het de bedoeling dat je Scrivener gebruikt voor alles: het schrijven van je teksten, het herschrijven ervan (en nog eens, en nog eens …), de vormgeving … Maar ik gebruik het alleen maar voor het schrijven en het verbeteren van mijn boeken. Niet voor de vormgeving, dat vind ik te ingewikkeld. 

Daarom heb ik jaren geleden een boek gekocht: Scrivener for Dummies (ik ben een grote fan van de Voor Dummiesboeken). Nu moet ik het alleen nog lezen, zodat ik hopelijk binnenkort Scrivener gebruik voor alles. 

Microsoft Word

Schrijven doe ik niet (meer) in Word, ik vind Scrivener veel handiger en flexibeler. 

Waarvoor gebruik ik Word dan wel? Om mijn manuscripten klaar te maken voor verzending naar uitgeverijen. Voor de laatste vormgeving, dus. 

Mooie hoofdstuktitels, de inhoudstafel, een mooi lettertype, paginanummers, de tekst bovenaan de pagina’s … Het wordt allemaal gedaan in Word. 

‘Kan dit niet in Scrivener?’ hoor ik jou vragen. Natuurlijk, maar ik vind het gemakkelijker in Word. Omdat ik al weet hoe dat moet, ik moet het dus niet meer uitzoeken. 

Wie weet gebruik ik Word niet meer nadat ik mijn boek over Scrivener gelezen heb, dat kan altijd. 

Maar voorlopig gebeurt dit dus in Word. 

ReMarkable

De ReMarkable is geen programma maar een schrijftablet. Een digitaal schrijfblok, als het ware. 

Soms lukt het mij beter om verhalen met de hand te schrijven. Dat doe ik dan op mijn ReMarkable. 

Of het herschrijven van een manuscript, vooral de tweede grote ronde. In plaats van alles af te drukken, exporteer ik het als pdf vanuit Scrivener en zet ik het op mijn ReMarkable. En dan maak ik met de hand notities op mijn manuscript. 

Jammer genoeg schrijf ik niet mooi genoeg om het dan te laten converteren naar tekst. Bij mensen met een normaal geschrift lukt dit wel ;-)

Daarna keer ik terug naar Scrivener om de notities die ik gemaakt heb op mijn ReMarkable toe te passen op mijn teksten in Scrivener. 

Ik gebruik mijn ReMarkable niet alleen voor mijn boeken, ook mijn planningen staan erop. En nog zoveel meer, maar dat is niet het doel van deze blog. 

 

Ik hoop dat ik toekomstige schrijvers een beetje heb kunnen helpen met het kiezen van de juiste tools voor hun carrière. 

Kom volgende maand zeker terug, dan zal ik het hebben over de hulplijnen die ik regelmatig gebruik.